DOKLAD PRE POISŤOVŇU

v prípade poistnej udalosti v dôsledku nevykonaných revízií a servisu mu poisťovňa neuhradí škodu.

ŠETRÍTE PLYN

Je dokázané, že údržbou kotla, jeho vyčistením a nastavením spaľovania je spotreba plynu až o 30 % nižšia.

NIŽŠIE EMISIE

Pri správnej údržbe plynového kotla a jeho správnym nastavením spaľovania dochádza k lepším hodnotám NOx a CO.

MENEJ ÚRAZOV

Údržbou a kontrolou jeho bezpečnostných prvkov eliminujete možnosť havaríjnych stavov a fatálnych následkov pri havárií plynového kotla

Možno máte dilemu či si tento rok zabezpečiť servisnú prehliadku kotla, alebo to jednoducho nechať tak. Je skutočne potrebné privolať servisného technika ku kotlu ktorý nejaví žiadne známky poruchy, problému, či poškodenia ? Odpoveď je úplne zrejmá. Určite áno a netreba si to nechávať na poslednú chvíľu, keď už zima prišla a je potrebné už vykurovať. ideálnym termínom je termín po skončení vykurovania, prípadne v lete. Vysvetlíme prečo.

Začiatkom vykurovacej sezóny sa viac ako inokedy počas roka stretávame s výzvou, aby sme nezanedbávali kontrolu plynových kotlov. Nejde pritom len o zabezpečenie bezproblémovej prevádzky a vyhnutiu sa možnosti, že počas najtuhšej zimy zrazu kúrenie prestane fungovať, ale hlavne o našu bezpečnosť, ktorá môže byť v prípade niektorých porúch kotla (napr. únik oxidu uhoľnatého do miestnosti) vskutku ohrozená.

Opotrebovávanie kotlov

Dnes si viaceré moderné kotly dokážu zaznamenávať počet hodín prevádzky, takže servisný technik vie zhodnotiť vyťaženosť zariadenia. Priemerný ročný pracovný čas prevádzky horáka je cca 1800 hodín. Pri porovnaní s automobilom by to znamenalo cca 104 dní prevádzky a pri priemernej rýchlosti 60 km/h by to predstavovalo 108 000 najazdených km. Pri tejto záťaži s autom absolvujeme servis za účelom výmeny opotrebovaných dielov a kvapalín cca sedemkrát. Pri vykurovacích zariadeniach to však nie je vždy pravidlom, hoci si v záujme "bezpečnej jazdy" vyžadujú našu pozornosť rovnako ako auto.

Kotly sú technické zariadenia, ktoré potrebujú pravidelnú údržbu autorizovaným, výrobcom vyškoleným servisným technikom na dané zariadenia. Treba si uvedomiť, že v kotle prebieha spaľovací proces, kde sú vyvíjané vysoké povrchové teploty.

Pri bežnom servise sa čistia teplovýmenné plochy, ktoré zabezpečujú prenos tepla medzi plameňom a vodou, čo je základ dosiahnutia výrobcom uvádzanej účinnosti zariadenia. Taktiež sa zoraďujú rôzne technické parametre, prípadne sa vymenia nadmerne opotrebené súčiastky. Počas prevádzky plynového zariadenia sa postupne opotrebovávajú rôzne komponenty, čoho dôsledkom môže byť zmena pomeru spaľovacej zmesi vzduch/plyn. Výsledkom je nedokonalé spaľovanie zmesi, väčšie opotrebovanie dielov, zvýšená spotreba plynu, tvorba sadzí a zaťažovanie životného prostredia. Dôsledok je menšia účinnosť kotlaza viac peňazí. Rozhodne toho nie je málo, čo je potrebné skontrolovať.


Servis kotla v predstihu

Servis by sa mal vykonávať po ukončení vykurovacej sezóny alebo pred jej začatím, čím môže užívateľ predísť rôznym poruchovým stavom počas vykurovacej sezóny, kedy je aj zložitejšie zohnať technikov, nakoľko sú v zimnom období, prirodzene, väčšmi vyťažení. Myslieť treba teda na servis či revíziu už v čase, keď sa nám o príjemné teploty stará slnko. Vtedy bez zbytočných stresov určite zoženiete nielen technika, ale môžete veľakrát aj ušetriť vzhľadom na časté letné zľavy servisných firiem.

Potvrdenie o vykonanej revízii

Okrem spokojnosti, že je všetko, ako má byť a kotol funguje optimálne, vám revízia prinesie ešte jednu užitočnú vec, a to potvrdenie (protokol) o vykonanej revízii. Prevádzkovateľ by mal vziať na zreteľ, že v prípade poistnej udalosti v dôsledku nevykonaných revízií a servisu mu poisťovňa neuhradí škodu, pretože si nesplnil zákonné povinnosti. Každé zariadenie nad 50 KW má povinnosť podľa vyhlášky raz ročne absolvovať bezpečnostnú prehliadku. Podľa zákona opravovať, vykonávať údržbu, odborné prehliadky a skúšky plynových zariadení môže len odborne spôsobilá osoba, ktorá má príslušné oprávnenia.